Oftewel het PARETO PRINCIPE
Je hebt er waarschijnlijk al vaker over gehoord, maar wat is de 80/20 regel eigenlijk?
Het is een soort "wetmatigheid" die je op allerlei gebieden kan toepassen, en vooral bezig zijnde met "opruimen" kan je het als volgt zien:
80% van het resultaat wordt bereikt met 20% input
Herken je dit?
80% van je kostbare tijd ben je kwijt aan nietszeggende taken die amper 20% opleveren.
Je draagt 80% van de tijd slechts 20% van je kledij.
Je gebruikt 80% van de tijd slechts 20% van je spullen.
80% van je werkdag gaat op in het beantwoorden van emails met nagenoeg 20% resultaat.
80% kostbare tijd verloren aan een saaie meeting die jou niks oplevert.
Dat is ontzettend jammer.
Het gaat over FOCUS op wat écht belangrijk is en die een verschil maken.
Check eens de 80/20 regel in alles wat je doet, want 80% van je succes vloeit voort uit de 20% van de acties die je vandaag doet.
Denk na
Welke taak, klant of project levert je het grootste resultaat op? De 80%
Welke taak, klant of project vreet de meeste tijd en energie? De 20%
3 manieren hoe je de 80/20 regel kan toepassen.
1 Hou je alleen bezig met de belangrijkste dingen
Neem je werkzaamheden eens onder de loep: Welk project of to-do levert de hoogste waarde en de meeste impact? 20% van je to-do's die 80% van het resultaat geven.
Wéét jij welke taken, afspraken en verantwoordelijkheden PRIORITEIT hebben?
(Indien je meer wil leren over het stellen van prioriteiten kom dan naar een Masterclass Weekplanning maken of boek jezelf een transformerend Personal Organizing Traject)
2 Delegeer wat niet persé door jou uitgevoerd moet worden
Natuurlijk hebben we allemaal taken die gewoon gedaan moeten worden, ondanks dat het (voor jou) tijdvreters zijn of dat ze niet interessant zijn. Toch wilt dit niet zeggen dat jij degene bent die het móet doen. Als een taak een ware 'energie- en tijdvreter' is voor jou, dan is het mogelijk (kosten) efficiënter dat je deze uitbesteedt. Zeker wanneer dat betekent dat jij die tijd kan besteden aan je 20% projecten of taken. Durf daarom te delegeren, niet enkel aan collega's, een freelancer of bedrijf, maar ook thuis aan je partner of (grotere) kinderen, de poetsdienst, tuinman, etc.
3 Schrap alles wat jouw tijd en aandacht niet waard is
Kijk eens kritisch naar je dagelijkse bezigheden: als je deze to-do's niet meer zou uitvoeren, wat zou er dan gebeuren? Ik denk hierbij aan bepaalde - tijdvretende - social media gebruiken, onproductieve meetings, moet je er wel bij zijn? Uren tv kijken, irrelevante post en telefoontjes, enz...
Belangrijkste boodschap
Weeg telkens het resultaat versus de gevraagde input af. Is dit mijn tijd en energie waard?
Je zal merken wanneer je dit regelmatiger doet, niet alleen in je werk maar op alle vlakken van je leven, dat je dan veel meer Ruimte & Rust krijgt. Je krijgt meer gedaan, sneller succes én je voelt je aan het eind van de week heerlijk voldaan!
Waarin pas jij de 80/20 regel toe? Laat het mij weten! 💪
10-02-2023
Comments